IPTV tilbydere?
Jarle Dahl Bergersen
2006-09-01 15:41:05 UTC
Hei, finnes det noen IPTV-tilbydere man kan velge uavhengig av
nettleverandør i Norge?

Er så heldig at jeg er i ferd med å få fibernett inn i stua, men så
uheldig(?) at programpakken nettleverandøren leverer er Viasat sin. Jeg
vet Canal Digital har IPTV-tilbud også, men såvidt jeg kan forstå er ikke
dette noe man kan bestille uavhengig av nettleverandør.

Noen som har tips til tjenester jeg bør snuse på?
--
JdB - Jarle Dahl Bergersen [ weblog.bergersen.net ]

Murphy's 13th law:
"Every solution breeds new problems."
Roy-Magne Mo
2006-09-02 12:40:19 UTC
Post by Jarle Dahl Bergersen
[...]
Dei fleste IPTV tilbod er i dag basert på multicast i eige nett, dette
vil bety at dette er nødt til å gjerast tilgjengeleg frå ISPen sjølv. I
Sverige er mange fiberbaserte nett basert på Stadsnett-modellen, også
kjent under namnet "opne nett" i Norge. I eit slikt nett er tilbydaren
ansvarleg for infrastrukturen for å kunne levere desse tenestane til
deg, så er innhalds/tenestelevrandørane ansvarleg for levere desse fram
til tilbydaren for leveranse fram til deg.

Og nei, eg trur ikkje det er innhaldsleverandørar som leverar dette over
Internett til privatkundar i dag.
Roy-Magne Mo
Jarle Dahl Bergersen
2006-09-03 10:33:04 UTC
Post by Roy-Magne Mo
[...]
Jeg har sett noen kvasiløsninger tidligere, og mener det finnes et norsk
firma som leverer det også.

Ser helt klart at Multicast er veien å gå, og at det beste er at dette
distribueres til ISP og så derifra til abonnentene. Det kjedelige er jo at
ISPen i dette tilfellet ser ut til å ha valgt bare en leverandør av
TV-innhold og ikke flere.

Jeg ser at blant annet Lyse har valgt å levere TV-kanaler fra både Viasat
og Canal Digital - noe som ville vært det riktige å gjøre, IMHO.
--
JdB - Jarle Dahl Bergersen [ weblog.bergersen.net ]

Ade's Law:
Anybody can win -- unless there happens to be a second entry.